Melisa Vardal – Yeni yazarlar için köklü yayınevlerine ulaşabilmek, elindeki dosyayı sunabilmek uzun zaman alan ve cevapsız kalan bir süreç. Yüksek maliyetler nedeniyle yayınevlerinin kotayı iyice daralttığı dönemde yeni kitap yayımlayabilmek neredeyse imkansız hâle geldi. Bu durum sektörde yeni bir kapıyı araladı: self-publishing! Self-publishing, yazarlara kendi kitaplarını yazma, düzenleme, tasarlama ve pazarlama ‘özgürlüğü’ sağlarken yayınevleri için de kârlı bir dönemi başlatıyor. Çünkü kitabı yazan ve düzenleyen kişi basılması için yayınevlerine belli bir ücret ödüyor. Bu tercih; kimilerine göre edebiyatın demokratik- leşmesini sağlarken kimilerine göre yeni bir piyasa alanı yaratarak edebiyatın niteliksizleşmesine ve yazar ile kitabı arasındaki ilişkisinin bağlamının kopmasına yol açıyor.
Dorlion Yayınları, Elpis Yayınları, Luna Yayınları, Parla Kitap, Otis Yayınları, Paşa Yayınları, Tilki Kitap, Doğan Solibri gibi yayınevleri self-publishing alternatifi sunan yerlerden… Kutlu Yayınevi ve İkinci Adam Yayınları baskı ücretlerini şablonlarla internet üzerinden paylaşıyor. Kutlu Yayınevi 193-208 sayfalık bir kitabın etiket fiyatını 103 lira olarak belirlerken 500 basım için 10 bin, 1000 basım içinse 12 bin lira talep ediyor. İkinci Adam Yayınları ise 177-208 sayfalık bir kitabın 500 nüshasını 29 binden; 1000 nüshasını ise 38 binden basıyor.
“Tam Profesyonel Yayın Paketi” adı verilen bu türün içinde ise yüzde 50 telif ödemesi, 10 yıl boyunca satış garantisi, iki farklı editör incelemesi, profesyonel kapak ve iç sayfa tasarımı ile farklı ebat, cilt ve kağıt seçenekleri yer alıyor. Yayınevi ayrıca daha ekonomik olan “Telifli Kitap Paketi”ni de sunuyor. Eleştirmen ve yazar Asuman Kafaoğlu Büke self-publishing dönemi hakkında şunları söylüyor: Son yıllarda. masaüstü yayıncılık, e-kitap ve s-kitap (seslendirilmiş) gibi yeni formlarda kitap yayımı kağıt fiyatlarındaki aşırı artıştan dolayı yayınevleri risk almaktan çekiniyor.
Dinozor Çocuk ve Dinozor Genç Yayınları Yayın Müdürü Nihal Ünver ise şöyle konuştu: “Self-publishing” kısa yoldan kitapların okurla buluşması ve yazar kariyerine kavuşma açısından makul bir yöntem. Bu şekilde zorlu yayın kurulları, kılı kırk yaran editörler, uzun ve karanlık bekleme koridorları aşılıyor. “Self-publishing” ve ücretli yayıncılığa dair kötü düşünceler içine girmek istemezdim ama ne yazık ki uygulanışı sadece ekonomik kriterlere bağlı olduğu için basılıp satışa sunulan eserlerin nitelikten yoksun olmasının önüne geçilemiyor.